Van fiets naar bromfiets

Ingevoerd op 4 januari 2017

Populair onder jong en oud heeft het gebruik van de e-bike de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Daarna is ook de high-speed e-bike op het toneel verschenen. Voor laatstgenoemd fenomeen geldt sedert 1 januari  2017 een ander wettelijk regiem.

Wat maakt de e-bike tot een high speed e-bike. Beide e-bikes kennen immers trapondersteuning.

Fabrikanten konden voorheen een high speed e-bike laten keuren als snorfiets. Bij de toelatingskeuring werd alleen gekeken naar de constructiesnelheid zonder meetrappen. Was de constructiesnelheid bij een high speed e-bike maximaal 25 kilometer per uur dan konden deze e-bikes als snorfiets worden verkocht in plaats van een bromfiets.

Vanaf 1 januari van dit jaar wordt echter gekeken hoe hard een high speed e-bike kan als iemand mee trapt. De zogeheten voertuigsnelheid bepaalt dan wat voor voertuig de high speed e-bike is voor de regelgeving . De high speed e-bike gaat met trapondersteuning maximaal 45 kilometer per uur. Is aan dit criterium voldaan dan gaan de regels gelden die voor een bromfiets gelden.

Tot 1 januari 2017 kregen de high speed e-bikes een snorfietskenteken ( de blauwe snorfietskentekenplaat). De bestuurder moest zich aan de regels voor snorfietsen houden , hetgeen – onder meer- inhield dat niet harder dan 25 kilometer per uur mocht worden gereden. Door (nieuwe) europese regels krijgen nieuwe high speed e-bikes vanaf 1 januari 2017 een bromfietskenteken, welke e-bikes alleen op de weg mogen komen met een gele bromfietskentekenplaat, terwijl  een (bromfiets) helm moet worden gedragen.

High speed e-bikes berijders die een snorfietskenteken hebben krijgen in plaats daarvan een bromfietskenteken. Op 1 juli 2017 moeten alle speed-e-bikes een bromfietskentekenplaat hebben. Als uw high speed e-bike bij de RDW is geregistreerd wordt u komende maand door de RDW geïnformeerd over de nieuwe regels. Denk er dus om dat u met uw high speed e-bike na 30 juni 2017 alleen op de openbare weg mag komen als deze is voorzien van een gele kentekenplaat ! ( en u over  een AM rijbewijs beschikt )

Geef aan uw verzekeraar door dat uw high speed e-bike als bromfiets geregistreerd staat zodra u de gele bromfietskentekenplaat heeft.

Qua snelheid geldt dat binnen de bebouwde kom op het fiets/bromfietspad niet harder mag worden gereden dan 30 kilometer per uur terwijl buiten de bebouwde kom op het fiets/bromfietspad niet harder dan 40 kilometer per uur mag worden gereden. Denk er om dat niet op het fietspad mag worden gereden.  Op de rijbaan mag niet harder dan 45 kilometer per uur worden gereden.

Het verkeersrecht kenmerkt zich door een wirwar van regels. Voor advies kunt u zich wenden tot mr. Bram van Roo

« terug | meer nieuws »