Ludieke actie of promotie? Let op (merk)rechten van derden
Vandaag staat op Telegraaf.nl een artikel over de bloementeler die sinds mei dit jaar de ‘Ranomi Chrysant’ teelt en verkoopt. Hij moet 4.000 stickers weggooien, omdat op de stickers niet alleen Ranomi staat (met toestemming van onze gouden zwemster Ranomi), maar ook andere olympische uitingen, zoals de ringen van de spelen. Deze olympische uitingen zijn door het IOC via o.a. merkrechten beschermd en zijn alleen beschikbaar voor officiële sponsors.
In de praktijk zien we dat MKB bedrijven steeds vaker ludieke acties bedenken, artikelen/foto’s van derden op hun website plaatsen etc. zonder goed te kijken of ze hierbij inbreuk maken op rechten van anderen. Soms kom je hiermee weg, maar het kan grote problemen en een forse schade opleveren. De kweker moet 4.000 nieuwe stickers laten maken en kan al die tijd zijn bloemen niet verkopen. Meerdere clienten van ons hebben de afgelopen periode forse bedragen moeten betalen voor het zonder toestemming overnemen van foto’s en artikelen op hun website. U bent gewaarschuwd.